En lite fråga angående namnge filer.

Permalänk

En lite fråga angående namnge filer.

Hej, håller på med html, css och php en sak som jag funderat på ett tag är hur man skall namnge filer.

ex1: fler_Racing_Spel.php

ex2: flerRacingSpel.php

ex3: fler_RacingSpel

Vilket är det det "rätta", detta är troligen något jag har glömt att lära mig ordentlig.

Hoppas ni förstår vad jag menar, ha det bra !

Permalänk
Medlem

1 och 2.

Alla gör olika. När du börjar använda ramverk så har dessa ofta regler som talar om vilken av dem du ska använda.
Tvåan heter camelCase om du vill googla upp det.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Det är upp till dig själv att sätta din egna "codingstandard" men jag skulle personligen använda ex2 MEN använda engelska istället.
Sen kan du ju titta på större open source-projekt för att hitta inspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp4rgr1sen:

Hej, håller på med html, css och php en sak som jag funderat på ett tag är hur man skall namnge filer.

ex1: fler_Racing_Spel.php

ex2: flerRacingSpel.php

ex3: fler_RacingSpel

Vilket är det det "rätta", detta är troligen något jag har glömt att lära mig ordentlig.

Hoppas ni förstår vad jag menar, ha det bra !

I linux används ofta bindestreck, en tydlig konvention som dessutom är ganska snabb att skriva: fler-racingspel.html. Observera att racingspel är ett ord

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Ok, nu är jag mera på rätt spår, jo ja vet att racingspel är ett ord, så därför så blev det lite förvirrande, men tack så mycket

Permalänk
Skrivet av Sony?:

1 och 2.

Alla gör olika. När du börjar använda ramverk så har dessa ofta regler som talar om vilken av dem du ska använda.
Tvåan heter camelCase om du vill googla upp det.

Snarare 2 och 3 då eftersom racingspel är ett ord. Särskrivning är förbjudet vet du väl

Permalänk

Antingen:
flerRacingspel.php (kallas CamelCase).
fler-racingspel.php (dvs. ingen camel-case när du använder "-")
fler_racingspel.php (dvs. ingen camel-case när du använder "_")

Samt som andra sagt, koda på engelska och sätt också engelska filnamn. Med andra ord, moreRacingGames.php, more_racing_games.php eller more-racing-games.php. Personligen kör jag på CamelCase (CDMyAwesomeThing.m).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag själv kör på följande:
fler-racingspel.php
fler-spel-andra-typer.php

Alltså enbart gemena bokstäver, och bindestreck mellan varje ord.
Och att köra på engelska filnamn om innehållet är på svenska känns ju tämligen dumt, men självklart ska du köra med engelska filnamn om innehållet är på engelska.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Snarare 2 och 3 då eftersom racingspel är ett ord. Särskrivning är förbjudet vet du väl

Alla tre innehåller ju samma särskrivning.

-

Använd svenska om filerna och kommentarerna är på svenska, använd engelska om kommentarerna är på engelska.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Kör på vad du vill så länge du är koncis och inte använder mellanslag
(Är även som andra skriver rekommenderat att skriva samma som koden du skriver i)

Själv brukar jag döpa mina filer som är klasser till samma som klass namnet: Racing_Games.class.php
Andra filer brukar för det mesta blir camelCase

Kan rekommendera:
http://framework.zend.com/manual/1.12/en/coding-standard.html
http://pear.php.net/manual/en/standards.php

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.